Friday, August 19, 2011

Motivasi di hari Jumaat



Assalamualaikum,

Salam Ramadhan everyone!

Saya suka baca blog sifu saya sebab beliau suka menulis tentang perkara-perkara berbentuk motivasi especially tentang bisnes. Walaupun sifu saya masih bekerja tetapi pendapatan sampingan beliau lebih banyak dari gaji bulanan kerja tetap dia. Pendapatan sampingan dia sudah pun melebihi 5 figures tetapi gaji kerja tetap dia biasa-biasa saja. Pendapatan bulanan beliau dengan berbisnes ni even lebih banyak lagi dari gaji bulanan kerja tetap dia selama setahun. Itulah penangan kalau berbisnes.


Ini saya ambil excerpt dari blog beliau. Boleh naikkan lagi motivasi diri ni...


My sifu with her beloved

"Ramai orang nak buat biznes, nak income masuk setiap bulan secara tetap, tapi tak nak keluarkan modal & tak nak berusaha..

Biasa dengar kan?

Tapi, macam mana tu? Adil tak untuk orang yang berusaha..?
Biznes apa pun ada modal..
Besar modal, besarlah margin untung..
Kecil modal, kecil lah margin untung..
Prinsip saya mudah.. tak semestinya nak mulakan biznes dengan modal besar..

Yang penting ialah BERMULA..

Macam mana nak ada perubahan kalau tak bermula..?
Selalu mengeluh, macam mana laa aku nak kaya ni.. tapi kalau kita masih jalankan rutin harian, bagaimana nak berlaku perubahan, macam mana income nak berubah..?
Setiap perubahan tak semestinya ada kemajuan.. tapi setiap kemajuan, mesti berlaku perubahan.

Contoh paling mudah..

Macam mana nak dapat dapat ilmu kalau tak pergi menuntut ilmu..?

Macam mana nak dapat result flying colors kalau asyik enjoy & tak study..?

Macam mana nak dapat anak kalau tak berkahwin..? (soal anak tak sah tak boleh diambil kira ye..)

Macam mana nak kurus kalau asyik makan banyak, tak nak exercise dan paling mudah kalau malas nak exercise & suka makan, tapi tak nak pakai Premium Beautiful & makan Lactolite yang boleh bantu untuk kurus..?


Macam mana nak bahagia kalau kita tak cari kebahagiaan pada orang lain..?

Boleh ke kita asyik menerima tanpa memberi..?

Dr Fadzillah Kamsah sendiri cakap, untuk dapatkan kasih sayang, kita kena memberi kasih sayang..

Sama juga dengan konsep rezeki.. kita kena cari, baru lah rezeki
MARI
..!

Semua orang tahu, punca pendapatan 9/10 adalah dari perniagaan.. dan semua orang tahu Rezeki TAKKAN Datang Bergolek, Bulan TAKKAN Jatuh Ke Riba.. tapi ramai di antara kita tak mahu sebab bila berniaga mesti ada PERUBAHAN.
Perubahan ape yang biasanya selalu orang takutkan sangat..? S

Saya dulu pun macam tu.. percaya lah..
Perubahan masa.. Dulu boleh rehat di hujung minggu.. Ada masa untuk tonton wayang.. ada masa banyak bersenggang.. masa untuk tidur.. Duit tak bape banyak, tapi suka lepak kat rumah.. maksudnya saya pemalas, itu dulu.. Eheheh..

Saya mulakan biznes nie sebab terdesak.. financial saya quite bad masa tu.. saya & adik mulakan biznes menjual baju kanak-kanak.. banyak modal habis, beribu Ringgit Malaysia habis & ada stok yang masih ada sebab tak laku.. tak nak salahkan orang lain, tapi mungkin kelemahan kami..

Sudahnya? Terhenti sampai di situ..

Saya nampak peluang lain, saya grab.. sebab paling-paling saya suka ialah KERJASAMA SECARA BERKUMPULAN.

Bantu-membantu, bimbing rakan-rakan kongsi sampai jadi & dapat apa yang saya dapat. Lebih mudah bila pemimpin & rakan kongsi SATU HATI, SATU MATLAMAT.

Waktu hujung minggu saya memang bukan seperti dulu sebab buat part time business.. tapi tak la 24 jam tak da di rumah.. Adaaa.. saya pun sayangkan suami & anak-anak saya sama macam orang lain. Cuma masa tu saya curi sikit dalam 2-4 jam untuk saya sediakan yang terbaik untuk anak-anak saya. Dan dulu saya, 2-4 jam tu biasanya saya akan tidur di rumah.. Saya cuma gantikan waktu tidur saya dengan menambah pendapatan. Begitu mudah sebenarnya..!

Tak seronok ker, korbankan waktu tidur yang beberapa jam tu jer dengan dapatkan income 5 angka? Uishhh.. SERONOK SANGAT..! (Lagipun tidur siang lama memang tak elok kan..)

Saya tak lakukan seorang diri.. tips, cara mantapkan kumpulan, cara menjadi profesional semua diajar.. tak ada rahsia yang disimpan.. Berlainan dengan biznes konvensional, semuanya bergantung pada diri kita seorang.. sebab tu saya saya salute dengan orang yang biznes konvensional.

Peluang bisnes ni TERBENTANG LUAS..! Tinggal kita yang NAK ATAU TAK sahaja.

Saya buat biznes ni sebab saya memang nak keluar dari zon kewangan yang sangat sangat tak menyelesakan.

Ini pemikiran saya dulu sebelum buat keputusan buat biznes.

"Alaa.. dah ok dah ni.. life sekarang.. boleh beli perabot bayar ansuran, ada jugak duit kutu sikit nak tambah apa yang kurang.. anak dapat simpan RM50 dah ok lah berbanding orang yang tak boleh nak menyimpan langsung.. bagi kat mama abah RM150 selang sebulan pun ok sangat.. dari orang yang tak penah nak bagi mak ayah diorang?.. alaa.. pakai barang mahal, buat apa.. kalau ada duit lebih baik aku simpan.. diorang tu menunjuk jer lebih..alaa.. ada yang dah buat biz tu tapi tak jadi pun..? tak kaya pun macam diorang cakap?"

Saya rasa diri saya sungguh pathetic & loser..

Lama-lama saya tak boleh tipu diri saya sendiri. Dan ada yang memaksa saya keluar zon yang saya rasa selesa tu.
Duduk diam termenung, fikir sendiri.. "Ok Fazi.. kalau kau nak berjaya.. kenapa nak kena tengok contoh orang yang tak berjaya..?". Baru lah dapat signal, "Aku kena buat jugak", DING DONG BELLLL.. ehehehe..

Bila dah buat, dah bermula, saya nampak makin lama, makin elok keadaan kewangan saya.. selesaikan hutang yang menyesakkan kepala.. memang keadaan awal buat biznes, memang tak nampak hasil banyak sangat, sebab selesaikan bebanan hutang..

Tapi lama-kelamaan, beban hutang mula sikit, simpanan dapat buat lebih banyak.

Dan dah boleh mula beli barang-barang apa yang saya suka. Saya pun tak boleh nak tipu diri saya nak merasa pakai handbag yang mahal, cantik, pakai baju cantik, yang berjenama.. walaupun saya seorang yang sederhana.. tapi jauh kat sudut hati, NAK JUGAK MERASA.


Nak jugak merasa bila beli barang cash atau debit card..
Dan ramai juga yang buat biz nie asalnya orang senang, memang berada.. tapi masih lagi buat, kenapa..???
Sebab diorang nampak PELUANG BUAT DUIT LAGI BANYAK.

Buat bisnes ni, MUDAH. Jangan terlalu banyak block dalam fikiran kita.. kalau banyak sangat block, memang takkan jadi.
Mesti berani..! Berani cabar diri gapai impian..! Berani cabar diri untuk luangkan masa untuk keluar dari zon selesa, BUAT SEMENTARA SAJA untuk dapatkan keselesaan yang lebih lagi..! Berani cabar diri berikan yang terbaik untuk mak ayah kita..!

Tak ada apa yang nak ditakutkan, sebab dalam biznes ni, leader sentiasa ada untuk back up tidak kira masa.

Rosham Nor cakap dalam Malaysia Hari Ini (MHI), zaman sekarang, bukan zaman buat satu kerja saja. Kat Malaysia ni, rezeki banyak, tinggal kita jer nak cari.."


Jadi, nak tunggu apa lagi?
Untuk mengetahui dengan lebih lanjut
bisnes yang kami lakukan ini
dan untuk pendapatan tambahan

hubungi
012-2283304
missynols@gmail.com




No comments: