Saturday, July 2, 2011

Rezeki, hidup dan mati hanya Allah yang tentukan!

Assalamualaikum,

Oh, hari ni saya nak bercerita sikit. Panjang ke pendek ke tak tau lagi.

Pernah tak you all terfikir macamana kehidupan kita in the future? Kita ni masih macam ni ke.. Jadi orang berjaya ke, atau lagi teruk ke.. Of course la kita takkan tau apa akan jadi esok sebab semuanya ketentuan Allah. Tapi at the same time do you feel content with the life that you are leading now? Kalau you all berjaya, Alhamdulillah syukur. Kalau you all tak berjaya atau biasa2 saja ada tak terfikir nak ubah kehidupan kita?

Selalunya orang Melayu (tak semua ya) mesti cakap, "Ala.. Ulat dalam batu pun boleh hidup..." ataupun "Allah dah tulis dah hidup kita macam ni, nak buat macam mana lagi!" atau pun "Ala.. Rezeki kita banyak ni je, boleh je hidup!"... Adalah kita antara orang2 yg macam tu?

Memang betul pun Allah dah tetapkan rezeki kita banyak mana TAPI tau tak yang kita boleh ubah hala tuju hidup kita berserta dan diiringi oleh DOA dan usaha. Takkan kita nak berputih mata je tengok orang lain especially orang yg kita kenal dah berjaya dan hidup dengan senang tapi kita masih di takuk lama. Lagi rasa down kalau selama ni kat sekolah, university kita antara orang2 yg excellent. Results memanjang je straight As. Tapi bila kerja kawan2 kita yg banyak fail atau result tak bagus mana dulu tu lagi berjaya dari kita and are leading good lives! Bila bila buat reunion atau jumpa time2 raya ke, kenduri ke rasa malu sangat nak jumpa. Bila nak balik ke kereta masing2 tengok kawan2 yg dulu banyak fail tu bawak kereta mewah tapi awak hurmmm... kereta pun buruk, second hand pulak tu.. Rumah pulak jangan haraplah, entah2 dok menyewa je, nak beli tak mampu. Kawan2 yang banyak fail tu pulak dah beli rumah 2-3 dah.. Mesti stress kan? Kan? Kan?

From these scenarios, memang ada yang terjadi dan janganlah menyalahkan takdir Allah. Allah ada menyediakan hak2 kita di dunia ni. Rezeki kita pun memang ada cuma kita sahaja yang kena berusaha untuk mendapatkan rezeki kita tu. Janganlah duduk goyang kaki je nak harap rezeki datang bergolek. Memang tak la.. Allah pun tak suka orang yang malas dan meminta2 ni. Sedangkan waktu sakit pun kita masih perlu bersolat, ni kan pulak kita yang sihat2 tapi tak nak kerja lebih! No excuse in life!

In that case, mari lah kita berusaha untuk mengubah kehidupan kita. Kalau dah ada kerja tetap tu kita lebihkan sikit pendapatan kita buat extra work. Kerja tetap tu dapat gaji pun tetap je bulan2. Sampai dapat pay slip pun dah malas nak bukak pasal dah tau dah figures kat dalam tu. Hujung tahun je la bukak bila ada bonus ke, increment ke, adjustment ke.

TAPI kalau buat kerja extra a.k.a BUSINESS tiap2 bulan tak sabar2 nak bukak payslip. Ye la, the more you do your work, the more income you get. Buat business ni one thing, you are your own boss. You yg tetapkan berapa income nak dapat bulan tu. Bila you nak kerja, berapa jam nak kerja. Semuanya terpulang kepada individu masing2.

BUSINESS yang saya buat ni pun macam tu jugak. Company yang saya bernaung ni SANGAT2 lah stable and established! Listed on Bursa Malaysia, internationally recognised, awarded by FORBES, awarded and recognised by Malaysian Government dan produk2nya disahkan SUPERBRAND and ada LIFETIME WARRANTY. And the most important is produk2nya ada SYARIAH compliance. Company / produk2 banyak menaja program2 TV dan billboard2 di seluruh Malaysia. Company juga memberikan benefits yang lumayan seperti perlancongan ke luar negara sebanyak 3x setahun berserta hotel2 dan makan minum bertaraf 5/6 star, tiket kapalterbang percuma, tabung kereta, jam tangan dan sebagainya.

Kami bekerja secara teamwork dan saling tolong-menolong. Pendapatan kami dapat pun mewah dan tak perlu background yang memerlukan results di sekolah / unversity straight As. Prinsipnya siapa yang rajin dia lah mendapat income yang tinggi. Tetapi kami saling bantu-membantu dan ingat-mengingatkan.

Kalau ada yang nak menambahkan pendapatan, rasa setiap bulan duit asyik tak cukup, kais sebulan makan sebulan inilah masanya nak ubah hidup masa depan kita. Allah sentiasa memberikan dan menjanjikan kita rezeki tetapi kita sendiri yang perlu berusaha mendapatkannya! Bila lagi kita nak berjaya macam rakan2 kita yang lain tu? Harga elektrik, minyak, Astro, barang2 keperluan yang lain2 tu makin naik TAPI gaji bulanan kita tak naik selaras dengan kenaikan harga barang. Macam mana tu? Nak tunggu apa lagi?

Untuk mengetahui lebih lanjut pasal BUSINESS opportunity ni, boleh hubungi saya di:
012-2283304
missynols@gmail.com

Wassalam



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: